Selecteer een pagina

BEN TIGGELAAR

‘Als je wilt veranderen, moet je vaak iets opgeven’

Ben Tiggelaar, schrijver, gedragswetenschapper en spreker op CHANGE in Business, is één van Nederlands meest gevraagde experts over leiderschap en verandering en helpt organisaties en individuen hun dromen om te zetten in actie. Vaak is daarvoor verandering nodig. ‘Soms moet je een stuk zekerheid opgeven in de hoop dat je daar later iets voor terugkrijgt.’

Constante CHANGE

VERANDERING OF VERLIES?

Leiders en managers roepen dat verandering een absolute noodzaak is. Ben Tiggelaar, spreker bij CHANGE in Business, gelooft niet dat angst voor verandering de boosdoener is. ‘Als je om je heen kijkt, klopt het niet dat mensen een hekel hebben aan verandering. De mode, de interface van Facebook, alles om ons heen verandert voortdurend. Mensen bewegen prima mee met deze, vaak graduele, veranderingen. Maar leidt een verandering tot verlies, dan wordt het moeilijk.’

LOSS AVERSION

De Israëlische psycholoog Daniel Kahneman kreeg in 2002 de Nobelprijs voor zijn het onderzoek over het zogenoemde loss aversion. Tiggelaar: ‘Uit het onderzoek naar verliesaversie blijkt onder meer dat mensen die een geldbedrag winnen, daar veel minder door geraakt worden dan de mensen die precies hetzelfde geldbedrag verliezen.’

IDENTITEIT

De managementgoeroe schetst een voorbeeld: ‘Als je honderd euro wint, voelt dat als honderd euro. Maar als je honderd euro verliest, voelt het als tweehonderd tot driehonderd euro. Dit voorbeeld gaat slechts over geld. Gaat het niet over geld, maar over verlies van status of zekerheid, verlies dat raakt aan identiteit en geloven in jezelf en aan wat we waardevol vinden in het leven, dan vinden mensen dat helemáál moeilijke veranderingen.’

Zekerheid verliezen

Verlies is onvermijdelijk voor succesvolle verandering, aldus Tiggelaar: ‘Als je iets wilt veranderen, moet je vaak ook iets opgeven. Soms moet je een stuk zekerheid opgeven in de hoop dat je daar later iets voor terugkrijgt. We zijn geneigd – wanneer we iets dreigen te verliezen, iets kwijtraken of iets pijnlijks ervaren – om de impact als veel groter te ervaren dan als we iets vergelijkbaars winnen.’

DE ANDERE KANT OP RENNEN

De bestsellerauteur heeft daarom moeite met leiders en managers die verandering eisen. ‘Je hebt altijd de ene kant op gerend en nu wil je dat iedereen de andere kant op rent, of in elk geval een beetje een andere kant op. Dat is verschrikkelijk moeilijk, veel moeilijker dan de meeste mensen denken.’

PRIJS

€50

Voor NCD-leden

€125

Voor niet-leden

LOCATIE

Amersfoort

N.n.b.