Recent mocht ik een presentatie geven voor de Federatie Textielbeheer Nederland. Over CHANGE in Business, ofwel waar gaan veranderingen plaatsvinden en wat kun je doen om ze voor te blijven.  Titel: ‘De nieuwe Kleren van de Keizer’, naar het gelijknamige sprookje van Hans Christian Andersen.

Daarmee refererend aan Leiders die een te groot ego hebben niet in staat zijn te luisteren naar de (alarm-)signalen uit hun omgeving. Maar ook aan het verzamelen van ‘ja’-knikkers in je omgeving, in plaats van kritische medewerkers die je scherp houden.

Vraag het aan iedereen die veranderingen heeft meegemaakt: leiders met een ego zijn fikse, zo niet de grootste, belemmering om een veranderingsproces draagvlak te geven. En dan zijn het niet alleen de formele leiders, maar zeker ook de informele leiders. Die hun positie in gevaar zien komen en controle willen houden over de uitslag. Niet zelden moet je met hen ‘onderhandelen’ om iets gedaan te krijgen.

Slaag je erin de ego’s naar hanteerbare proporties terug te brengen, zodat de bezitters ervan luisteren en met elkaar positief aan de gang gaan, dan ligt er ene wereld van mogelijkheden en kansen voor je open.
Leiders zonder EGO gedragen zich dan ineens als LEGO, waarbij de steentjes naadloos in elkaar passen en de mooiste dingen tot stand komen.

Bij CHANGE in Business zijn we uiterst gevoelig voor die negatieve energie van ego’s die zichzelf in de weg staan. Die prikken we het liefst door, net als een pijnlijke blaar.