Onlangs heb ik een workshop mogen geven aan Veggie ondernemers; mensen die hun businessplan rondom het vegetarisme of veganisme vorm geven. Allemaal sociaal ondernemer want hun ‘Why’ is gebaseerd op het voorkomen van dierenleed, het verspreiden van kennis over een gezonde leefstijl, het beschermen van het milieu en/of een oplossing bieden voor de wereld voedselproblematiek.

Weet je wat ik bedoel met de ‘Why’? Het waarom? Daarmee bedoel ik de motieven achter je onderneming. Kijk ook eens naar het filmpje over de golden cirkel van Martin Simek. Het leuke aan de workshop was dat ik verschillende horecaondernemers in de groep had met heel verschillende motieven. Dat illustreert hoe belangrijk het is om vanuit je motieven te communiceren. Het is bepalend voor je doelgroep en ook voor de uiteindelijke bijdrage die je levert met jouw bedrijf. Het is zodoende de bron van je onderneming. Waar je het allemaal voor doet.

Voorbeelden van de motieven die langs zijn gekomen:

Twee horecaondernemers: het ene stel ondernemers wil graag de kennis rondom een gezonde plantaardige levensstijl verspreiden in hun omgeving en met name ook onder andere horecaondernemers. Het tweede stel heeft als motief: voorkomen van dierenleed en het random verkrijgbaar maken van vegan food op festivals.

Verder kunnen we een geheel vegan en ecologisch warenhuis verwachten en zijn er ideeën om veganistisch gebak te produceren en te verspreiden onder horecaondernemers zodat ook vegans een lekker stukje appeltaart bij de koffie kunnen bestellen. Ook zijn er diverse voedingsdeskundigen met een specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld: ouders waarvan hun kind vertelt vegetarisch of zelfs vegan te willen eten. Of vrouwen met specifieke uitdagingen op het gebied van hun gezondheid.

Het viel mij op hoe specifiek de ondernemers hun motieven kunnen omschrijven. Dat ging echt veel gemakkelijker dan bij mijn gemiddelde klant die ik begeleid bij de eerste stappen in hun ondernemerschap. Ik begrijp nu hoe gemakkelijk het is als je een ideaal voor ogen hebt. Het is de drijvende motor achter je bedrijf. Wat zijn jouw motieven voor je bijdrage aan de wereld? Waarop zijn deze gebaseerd? Welk ideaalbeeld heb jij dan voor ogen? Denk hier eens aan en voel de energie stromen.

Door Caroline Ligtenberg van Changefactors
Afbeelding: De Werk Markt