De co-creatiesynergie van scheppers en early adopters

poppetjes

Op 13 december 2013 staat het tweede “CHANGE in Business” congres op de agenda. Daar zetten we de volgende stap van de “Rupsje Nooitgenoeg”-economie naar een balans-. diensten- en peer to peer economie.
Ter voorbereiding hiervan werd op 28 juni jl. de bijeenkomst Co-Creatie Challenge in Amersfoort georganiseerd.

I am mad as hell!
http://www.youtube.com/watch?v=juFSNpjbVN4

– Het aantal mensen dat werkloos is, heeft een  nieuw record behaald.
Naar verwachting zullen er in 2014 een kleine 750.000 Nederlanders werkloos zijn.
– Het consumentenvertrouwen is nog nooit zo laag geweest.
Het percentage optimisten min het percentage pessimisten komt uit op -36%. (bron: CBS)
Dit betekent dat “de consument” (u en ik en iedereen om ons heen) de hand op de knip houdt, grote aankopen uitstelt, en bang is voor wat hem of haar nog te wachten staat.
– Het vertrouwen in het huidige kabinet is tot een dieptepunt gedaald.
– Slechts 18% van de Nederlanders heeft nog veel vertrouwen in het kabinet. (bron: Maurice de Hond)

Met aan grootheidswaanzin grenzende zelfverzekerdheid riepen zowel premier Rutte als schaduw-premier Samsom onlangs op om juist wél een auto te kopen en geld uit te geven. Natuurlijk hoeft Rutte zelf niet te bezuinigen (“mijn salaris is heel hoog”) en blijkt hij in een oude Volvo te rijden terwijl Samsom zijn geld heeft geïnvesteerd om zijn imago van “truien-dragende-  milieuactivist” te rebranden naar ”Italiaanse-pakken-dragende-staatsman”. Om samen de boodschap te brengen dat er nog 6 miljard euro(!)

grafiek

bezuinigd gaat worden en de overtuiging uit te stralen dat “de burger” daar begrip voor heeft (aldus vice-premier Asscher).
Dit allemaal wekt weinig vertrouwen.

“Met vertrouwen de toekomst in”

The power of words
http://www.youtube.com/watch?v=Hzgzim5m7oU

Op 28 juni jl. kwamen In het inspirerende belevingscentrum van ingenieursbureau Wolter & Dros in Amersfoort tientallen “Challenge in Business”-bouwers bijeen om het “congres-seminar-marktplaats-circus-experience festival” [1]  in ruwe lijnen te schetsen en te sparren over de financiering ervan. [1] CHANGE in Business is niet onder één noemer te vangen

Het meest voor de hand liggende model hiervoor is crowdfunding.
Na een leuke presentatie over wat het is, werd aan de hand van een interview met Emilie Huber, oprichter en eigenaar van Colori Shoes duidelijk hoe crowdfunding in de praktijk werkt.  De essentie van crowdfunding is dat niet zozeer de financiële “Return on Investment” de trigger is om te participeren, maar de fun om te kunnen participeren (de crowd vindt het een fun ding). Via crowdfunding geld investeren is commitment en beleving (co)creëren.

Ruilen? (Engels: barter)
http://www.youtube.com/watch?v=wHY5cdExNa8

Tijd om aan slag te gaan.
Op basis van de Crowdfunding Canvas van Dow & Koren werd de groep deelnemers in 2 groepen verdeeld om achtereenvolgens ideeën voor het Waarom, het Wat en het Hoe van de congres-crowdfunding door middel van brainhurricane (brainstorm is voor beginners) te formuleren.

Klein is het nieuwe groot
http://www.youtube.com/watch?v=PV8qKJDt6EI

De CHANGE in Business Stormchasers wisten de ideeën tijdens deze brainhurricanes te vangen. Aan hen de dankbare taak om in juli deze ideeën te categoriseren, analyseren en te classificeren naar impact en haalbaarheid, als fundament om het “congres-seminar-marktplaatscircus-experience-festival”  op te bouwen.

Think different!
20 september het vervolg. Kom je ook? Ik in ieder geval.


[1] CHANGE in Business is niet onder één noemer te vangen