AANDACHT ! – het thema voor 2014 en voor het 3e CHANGE in Business Event

_MG_3907Aandacht voor AANDACHT. Op vrijdag 12 december verzamelden ruim honderd NCD-leden en gasten zich bij de Yellow Fellow kerk in Leidschendam voor het inmiddels 3e CHANGE in Business Event. Bij binnenkomst werden de deelnemers verrast met een free hug van een knuffelbeer. Voor sommigen was die aandacht misschien even wennen…

Aandacht geven, aandacht krijgen, erom vragen; alles was mogelijk. Tijdens de openingssessie ‘Over de streep’ werd dat direct duidelijk. Men werd gevraagd keuzes te maken en was meteen betrokken bij het thema door actief deel te nemen aan deze bijzondere oefening.

Na de opening verspreidden de deelnemers zich over de verschillende ruimtes tijdens de vijf carrouselrondes met 12 unieke sessies.  High Tech naast High Touch in optima forma. Aandacht in de breedste zin van het woord stond centraal. Het komt immers niet dagelijks voor dat er zoveel uiteenlopende onderwerpen onder één dak gepresenteerd worden.

Predikante Mirjam Kollenstaart wist haar luisteraars te boeien met haar vertrouwen in de aandacht van God en daarmee de aandacht voor zichzelf. Ze sprak over het geruste gevoel dat het bestaan van een grotere macht voor haar meebrengt. Aan de hand van een stuk van Huub Oosterhuis betrok ze de aanwezigen in de discussie over aandacht voelen van je naasten maar ook van God. Mirjam die zelf als kind is afgestaan voelt dat aandacht krijgen van mensen niet altijd gebeurd maar van God wel. Voor haar is geloven vrijheid.

_MG_4381Luc van Bussel van Regardz deelde zijn succesvolle ‘geheime’ formule voor aandacht in de hospitality. Met kernwoorden als verwenzaam, verrasvast, oplosselijk en luistergevig bracht hij met humor herkenbare voorbeelden uit de praktijk naar voren. Aan de hand van 10 succesfactoren vertelde Luc over de eigenschappen en DNA van een werknemer. Wat voor gastheer ben je? Doe je de deur naar binnen of naar buiten open? Luc wist met zijn Personal Touch een andere kijk te geven in de wereld van hospitality.

Jan den Boer liet in zijn workshop de deelnemers ervaren hoe je om kunt gaan met lastige situaties of keuzes waar je als leider voor geplaatst wordt. Waar laat je je door leiden?  Door je oordelen, aannames, angst of ego bijvoorbeeld. Of door te reageren vanuit balans. Jan liet de deelnemers aan de hand van hun eigen situaties ervaren tot welke reactie je komt wanneer je vanuit balans in jezelf,  in het lijf en in het bewustzijn ervaart.  Waar geef je aandacht aan?  Wat is de kracht van liefdevolle aandacht. Waar zit het balanspunt? Tijdens deze sessie was er alle aandacht aan verbinding met jezelf en de ander.

Veel enthousiasme en aandacht voor empathie was er tijdens de sessie van William Strobbe van de Baak België. Wat is nu eigenlijk de essentie van aandacht? William hanteert daarbij drie samenhangende aspecten: Inner (me), Other (we) en Outer (systemen) die samenvallen in het NU.  Wat is nu belangrijk en de flow mindset. Samen met de aanwezigen discussieerde William over de hele dag in flow zijn, vluchten en extase, maar vooral de essentie van gezonde aandacht.

Adriaan Polderman lichtte een tipje van de sluier over de geheimen van het Brein en de effecten ervan voor het verkoopproces. In de korte sessies sprak hij met ons over Neuromomenten, ofwel hoe stinken we erin bij (ver)kopen.

_MG_4439Aikido Master Wilko Vriesman sprak over aandacht voor jezelf maar ook over de macht van aandacht. Hij liet de deelnemers aan zijn workshop aan den lijve ervaren wat het effect is wanneer je vanuit een open houding, maar met je aandacht gecenterd in jezelf de ander tegemoet treedt. Wellicht dat de mensen die deel hebben genomen aan deze workshop vanaf nu met bewuste aandacht kennis maken met een ander vanuit openheid en kracht.

Jeroen van Woudenberg vroeg namens Stichting Het Vergeten Kind aandacht voor 33.000 kinderen in Nederland die ‘vergeten’ worden. Door zijn verhaal te delen hoopt hij dat Het Vergeten Kind zichzelf het liefst zo snel mogelijk overbodig kan maken. Dit is alleen mogelijk als ieder kind in Nederland ook daadwerkelijk écht kind kan zijn. Het doel is pas bereikt als ook de vergeten kinderen een normaal leven kunnen leiden in een zorgeloze, veilige en vrolijke leefomgeving met een dagbesteding die past bij hun leeftijd.

Susan Wanders wist de aanwezigen te inspireren met ROOOTS, haar persoonlijke verhaal en manier van leven dat ze heeft weten om te zetten in een succesvolle onderneming. Susan sprak over de broodnodige aandacht voor jezelf en hoe je dit voor elkaar kunt krijgen als het je steeds maar niet lukt bij het maken van beslissingen richting succes en geluk.

_MG_4125Ivo Matser van TSM Business School vroeg aandacht voor de grote opdracht voor de toekomst…onderwijs. Dit deed hij aan de hand van de ervaringen die hij dagelijks opdoet als directeur bij TSM Business School.

Berry Veldhoen van Altuïtion gaf in zijn sessie aan hoe aandacht en klantbeleving elkaar vinden. Zijn focus lag op klanttevredenheid en besteedde aandacht aan de vraag: hoe tevreden kun je zijn?

Asha Lalai deelde haar zendtijd met Chiel van der Linden. De één HighTech en de ander HighTouch maar beiden changers in de presentatie “Multiply Happiness Worldwide”. In de Happywework.com sessie vroegen zij aandacht voor GELUK en legden ze uit hoe men dat kan vermenigvuldigen.

Ruud Lampers van CrmMailTech nam de deelnemers mee in zijn verhaal over aandacht voor de klant, Overal, 24/7, Online. Maar zeker ook offline, want daar wordt nog steeds 90% van het geld uitgegeven. Hij richtte zich met name op aandacht vangen met alle moderne technieken.

In de middag opende Trust de Aandachtsmarkt. Bij restaurant Trust in Amsterdam is de staf koning, niet de klant. Initiatiefnemer Hugo Leemhuis legt uit dat bij Trust het gesprek aangegaan wordt. “We don’t compete, we collaborate”, vertelde hij de zaal. Je moet aandacht aan jezelf geven voordat je anderen kan helpen. Daarom duurt een kopje koffie bestellen soms wat langer want als we niet happy zijn dan trekken we ons even terug om aandacht aan ons team te besteden. De klanten snappen dat en het concept werkt: de klanten betalen wat ze willen en ze bestaan nog steeds.

Linda Ma vroeg aandacht voor de  “double-standard mindset voor jezelf en anderen in de cultuur”. Hierbij werd gesproken over het oneerlijke en discriminerende effect van deze standaard en hoe dit niet overeenkomt met de wet waarin iedereen gelijk is.

Vreneli Stadelmaier van SheConsult vroeg aandacht voor het gebrek aan zelfvertrouwen op cruciale momenten waarover zij schrijft in haar nieuwe boek ‘F*ck die Onzekerheid’. Wereldwijd hebben miljoenen professionele vrouwen hier last van. In Nederland kampt zo’n 65% van de vrouwen met het probleem: het impostor syndrome. Maar het goede nieuws is: Je kunt er iets aan doen!

_MG_4698Aan de andere kant van de zaal staken verschillende ondernemers de koppen bij elkaar om te brainstormen over het Food2Smile initiatief van Afvallen Junior’s Miriam Bouwens; verantwoorde snacks voor kinderen om tegen overgewicht in te gaan. Imago en aanpak voor dit project werden uitvoerig besproken nadat er natuurlijk eerst even geproefd werd.

Zowel de van te voren georganiseerde aandacht sessies als de spontaan ontstane situaties kregen veel enthousiasme van de deelnemers. Stoelen werden extra bijgeschoven en bij sommige onderdelen stond er zelfs een rij. Maar aandacht was er ook op andere manieren. In de gesprekken tussen de deelnemers, de catering van Trust maar ook stoelmassages en een ruimte om jezelf even af te sluiten.

Aan het eind van de middag liep de spanning hoog op tijdens de uitreiking van de CHANGE Award 2014. Genomineerden Groasis (Greenboxx), Juice on Wheels en Spark Design (Rescue Tip-Board) kregen ieder de kans om het publiek en de jury te overtuigen met een korte pitch van hun initiatief.

Tjebbe Will van Groasis stapte als eerste het podium op. Greenboxx geeft het antwoord op groeien van bomen in uiterst moeilijke omstandigheden. De Groasis Greenboxx is een nieuwe uitvinding; het is de biologisch afbreekbare versie van de bewezen succesvolle Waterboxx. De Groasis Greenboxx wordt gebruikt om zonder irrigatie bomen te planten op aangetaste landbouwgrond, waardoor de grond weer rendabel wordt. Hiermee wordt 97% water bespaard tijdens het planten. Na een jaar breekt de Greenboxx af en dient hij als mest voor de boom. Met de Greenboxx in de hand wist Tjebbe Will een goede indruk achter te laten bij het publiek.

Geheel in stijl kwam Peter Blesgraaf met de Juice on Wheels trike naar het podium gereden voor de pitch. Juice on Wheels is de eerste mobiele energieneutrale sinaasappelpersbar ter wereld. Door de wendbaarheid en mobiliteit is Juice on Wheels overal inzetbaar. Bij de voorbereiding van deze pilot zijn veel conventionele stappen van businessontwikkeling bewust overgeslagen.
Alles was erop gericht om de pilot-trikes te laten zien, en de sinaasappelsap te laten proeven. Hierdoor ontwikkelt de business van Juice on Wheels, en daarmee ook het verdienmodel, zich als vanzelf. De unieke sinaasappelfiets is volgend jaar al ingepland voor 40-50 dagen en daarnaast lopen er meerdere nieuwe concepten met de trike. De gezonde business met zonnepanelen is een goed voorbeeld van modern, betrokken ondernemerschap dat navolging verdient.

Robert Barnhoorn van Spark Design mocht als laatste presenteren. Het Rescue Tip-Board  van Spark is een ergonomisch hulpmiddel waarmee hulpverleners drenkelingen uit het oppervlaktewater kunnen halen zonder veel kracht te hoeven gebruiken. Door achterop het vlot te gaan staan, kantelt het vlot. De hulpverlener kan de drenkeling vervolgens eenvoudig uit het water scheppen door slechts achterover te leunen met de drenkeling om deze aan boord te krijgen. Hierdoor nemen de overlevingskansen van een drenkeling aanzienlijk toe. Aandacht was een belangrijke factor in het ontwerp van de Rescue Tip-Board.

_MG_4839Na het tellen van de stembriefjes die als vliegtuigjes richting het podium gingen kwam  de Groasis Greenboxx als grote winnaar uit de bus. Bert van Son van Mudjeans en winnaar van de Change Award 2013 reikte de prijs uit. Spark Design werd tweede en Juice on Wheels mocht het brons in ontvangst nemen.

De dag werd afgesloten met een borrel en er wachtte nog een verrassing voor de deelnemers. Zij gingen namelijk naar huis met een blik met daarin hun aandachtspunt voor 2015 die zij eerder op de dag al op een kaartje hadden geschreven. Met dank aan de CHANGERS, Trust, Yellow Fellow, deelnemers en NCD staf was het wederomeen bevlogen CHANGE in Business event vol boeiende interacties! Volgend jaar richtten we ons op Ziel en Zaligheid. Via deze website volg je alle ontwikkelingen en kun je het hele jaar meedoen!

>>Klik hier om de foto’s te bekijken van het event<<