2e CHANGE in Business Event

MET VERTROUWEN DE TOEKOMST IN

VRIJDAG  13-12-13  –  Leidschendam

  impressie CHANGE congres 13-12-13 

 Vrijdag 13-12-13. Winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam. In een leegstaand kantoorpand, dat op de nominatie staat om gesloopt te worden,  opent Gerard van Vliet het Event Change in Event 2013. Het thema van het event is ‘Met vertrouwen de toekomst in’. Dan luisteren zo’n 200 deelnemers aandachtig naar de eerste spreker Prof. dr. Camiel van Hulst uit Boston. Maar niet, voordat eerst iedereen zijn of haar ego in een ballon heeft geblazen en deze voor die dag veilig dropt  in de ‘ego free’ zone. 
prof. camielzaal met mensen balonnen van het CHANGE congres op 13-12-13

gerard van vliet CHANGE

Prof. van Hulst daagt de aanwezigen uit om na te denken over de veranderingen in zakelijk Nederland. De kern van zijn verhaal is ‘Niets is wat het lijkt’. Probeer écht en authentiek te zijn, dat zijn de leiders van de toekomst. Durf je dromen te dromen en zeg wat je denkt en voelt. In een wereld waar niets is wat het lijkt, daalt het vertrouwen. Aan het einde van zijn wakker schuddende speech pakt Prof. van Hulst zijn gitaar, zet zijn zonnebril op en zet hij met luide stem de ‘Change Song’ in: Change, dat zijn wij. En inderdaad, niets is wat het lijkt. Prof. Camiel van Hulst blijkt Rob Janszen te zijn en zijn verhaal was zo goed dat  iedereen het voor zoete koek slikte. Een wij-gevoel? Dat zeker! En bleef er nog verwarring over? Zeker weten!

Een ochtend vol inspiratie   

Na deze verrassende opening lieten 13 CHANGERS hun licht schijnen op ‘VERTROUWEN’. De deelnemers konden in vijf carrouselrondes naar hun favoriete sprekers. Dat er per spreker per ronde slechts 15 deelnemers konden meedoen zorgde voor flink wat gezonde spanning en geren door het gebouw.   

Martijn Arets: Ga je mee op Crowd Expedition?
Martijn heeft een reis gemaakt op zoek naar de beste merken van Europa. Daar heeft hij een boek over geschreven, dat vertaald is via Crowdfunding. Hij vertelt dat je met sociale netwerken heel ver kunt komen. Zo was hij genomineerd voor de Sproud Award en heeft hij een bericht op Twitter gezet: Help mij winnen van John de Mol. De mensen stemden  massaal op zijn tweet. Dat bewijst de impact van sociale kanalen!

Josje Feller: Samen bereik je meer: De Stroomversnellers.
Wat doe je als je vader overlijdt en je als 17- jarige voor de keuze staat zijn bedrijf over te nemen? Wat doe je als je dochtertje van één jaar huidkanker blijkt te hebben en er achter komt hoe oneerlijk de wereld in elkaar steekt? Je loopt aan tegen geld, macht en grote partijen. Josje nam het vertrouwen als doorzettingskracht. Ze nam het bedrijf van haar vader over in Litouwen en ze had de kracht door te gaan. Ze streeft ernaar dat bijzondere mensen, initiatieven en ideeën die ze tegenkomt, gehoord worden. Hiervoor heeft ze de community Stroomversnellers opgezet.

John van Haaren: Bouwen voor de Toekomst doe je SAMEN.
Veranderen is wat John van Haaren doet, hij is een Game Changer met lef in crisistijd. John is verantwoordelijk voor het winkelcentrum Leidsenhage namens Unibail-Rodamco. Dit winkelcentrum heeft te kampen met terugloop van omzet door het ontbreken van sfeer en beleving. De consument maakt van het winkelen een dagje uit. Naast het shoppen even lekker ontspannen, dat is wat de consument zoekt. Hij maakt van Leidsenhage een écht belevingscentrum. CHANGE in business Congres

Ebrahim Hemmatnia: Een Gedreven Gek kan meer bereiken dan 1.000 Bureaucraten.
Ebrahim streeft naar een wereld zonder grenzen en die wil hij overschrijden. Dat doet hij door met zijn uniek ontworpen bootfiets de hele wereld over te fietsen. Hij zoekt mensen die hem steunen en hij vertrouwt erop dat het goed komt. Zijn vertrouwen werd de 13e niet geschaad. Ruim 20 sponsoren wist Ebrahim deze dag voor zijn expeditie te winnen. Wie volgt?

Marco Houthuijzen: Hoe maak je van een klant een KLANT? Met vertrouwen!
Een vertrouwenscrisis is erger dan een financiële crisis. Nederland is één van de landen waar het vertrouwen erg laag is. Nederlanders vertrouwen ook hun eigen burgers niet. Maar hoe kom je dan wel aan vertrouwen? Hoe zorg je ervoor dat mensen weer vertrouwen krijgen? Het begint bij jezelf. Je moet je medewerkers vertrouwen geven, dit stralen zij dan ook weer uit naar je klanten.

Edwin Korver: Achter elke webshop zit een potentiele crimineel?
Edwin maakt een onderscheid tussen vertrouwen en betrouwbaarheid. Als je vertrouwen in iemand hebt zonder context is het niks waard. Het krijgt pas waarde als je zegt dat iemand in een bepaalde situatie betrouwbaar is. Via de social media kan je een schijnvertrouwen kweken door bijvoorbeeld likes op Facebook te kopen. Als je het vertrouwen niet waarmaakt dan creëer je wantrouwen. De bekende uitspraak ‘geen woorden maar daden’ moet als het gaat om vertrouwen aangepast worden naar ‘woorden en daden’. Via de media kan je vertrouwen kweken met woorden, maar het moet vervolgens worden opgevolgd door daden om het vertrouwen te houden.

Han Mesters: Zijn bankiers eigenlijk wel vertrouwen waard?
Het vertrouwen van de consument in het bankwezen is flink geschaad. Dat is kwalijk, want vertrouwen is belangrijk. Het vervangen van mensen, maar aan de andere kant ook het opbouwen van een relatie met de klant zijn belangrijke thema’s waar veel verandering gaande is. De gunfactor daar gaat het om, dan komt het geld vanzelf. Dat is iets waar Han in geloofd. Alleen met een zakelijke relatie gaan we het niet meer redden, we moeten persoonlijker en transparanter worden!

Joyce Olivier en Hugo Leemhuis: Met vertrouwen bouw je kastelen en…een restaurant.
Het verhaal van Joyce  en Hugo sloot perfect aan op het thema van dit jaar. Het concept ‘Trust’ is namelijk gebouwd op het woordje vertrouwen. Een restaurant zonder vaste prijzen waarbij men erop vertrouwd dat de klanten betalen vanuit hun hart. Dit prachtige innovatieve concept bewijst dat het ook op een hele andere manier kan. Hierbij draait het allemaal om liefde in plaats van geld.

Marieke Schoenmaker: Samen aan de slag in co-creatie kan niet zonder vertrouwen.
Co-creatie is het magische woord waar Marieke voor staat. Als je wil ondernemen moet je eerst bij jezelf beginnen. Eerst zelf enthousiast worden en dan pas worden je medewerkers en partners enthousiast en vervolgens je klanten. Je bedrijf zal dan groeien als nooit te voren. En groeien kan je niet alleen, dat doe je altijd samen.

Ron Steenkuijl: Bestuurlijk Nederland op de Weegschaal van Vertrouwen.
Ron breekt als voorzitter van de NCD een lans voor betrouwbaar bestuur in een tijd waarin bestuurders een laagtepunt beleven als het om vertrouwen gaat. Op zijn karakteristieke open manier confronteert hij de deelnemers met keuzes maken en vertrouwen.

Claudia Zwart: Voel de kracht van vrouwelijke leiders ‘all over the world’.
Claudia vertelt over haar wereldreis om vrouwelijke leiders te interviewen. Met als centraal thema het vertrouwen in eigen kunnen.

Remmelt Schuuring: Het Slimste Bedrijf van Nederland werkt op vertrouwen.
Remmelt gaat graag de tegengestelde richting uit, zo heeft hij met het door hem opgestarte coöperatiebedrijf, de gebruikelijke top-down piramide omgedraaid. Hij zit zelf onderin de organisatie, zijn medewerkers zijn in principe de baas. Schuuring vertelt zijn medewerkers niet wat ze moeten doen, of hoe ze hun taken uit moeten voeren. Verder bepalen zijn medewerkers ook wanneer ze werken, wat hun vrije dagen zijn en regelen ze zelf het ziekteverlof.

Rob van de Star: Vertrouwen op de hulp van je Buurtgenoten kan.
Croqqer is een innovatief bedrijf dat er voor zorgt dat buurtbewoners dichter bij elkaar komen. Door je klus gratis online te zetten is je klus snel en voor een goede prijs zo gedaan. Dus heb je een klus of wil je graag klussen: check zo snel mogelijk Croqqer!

Eten congres CHANGE in Business 13-12-13

Een middag vol delen

‘Middags deelden de deelnemers hun inzichten en inspireerden elkaar in 6 CHANGE-Circles, vonden de presentaties plaats van de genomineerde bedrijven voor de CHANGE award waarna de winnaar bekend werd gemaakt. En … werd de afsluiting van de dag net zo verrassend als de opening.

De 6 Change-Circles   

Het middagprogramma bestond uit zes verschillende Change Circles met hun begeleiders.  In groepen van 30 personen vond discussie plaats over de belangrijkste ontwikkelingen richting 2020, wat zijn de belangrijkste uitdagingen die we moeten aanpakken en welke oplossingen kunnen we daarvoor bedenken. Levendige discussies en actieve deelnemers zorgden voor interessante uitkomsten.

Vertrouwen in de geldsector (Mark de Weerd): Zo concludeerde de ‘geld circle’ dat er vertrouwen en transparantie moet ontstaan in de sector. De consument moet kunnen zien wat er met zijn geld gebeurt. En er is educatie nodig om mensen op te leiden die transparante systemen kunnen maken en leren kennen. Er zijn genoeg oplossingen te bedenken om ook in de toekomst vol vertrouwen met geld om te blijven gaan. Maar liefst wel met minder belastingen!

Koerswijziging retail (Marco Houthuijzen): Terug naar de gezellige winkelstraten; is het resultaat van deze sessie. Leuke winkeltjes en horeca en weg met de ketens die het straatbeeld vervuilen. Winkels moeten zich beter identificeren met producten, hogere omzetsnelheid is gewenst en onderscheidend vermogen een noodzaak om te overleven. Dat vraagt om een koerswijziging die zich richt op ‘de klant is koning’ die weet waar de winkel voor staat.

Arabische lente in de zorg (Ada Knol): Geen nieuwe maar wel verontrustende berichten in zorg land: vergrijzing, onbetaalbaarheid van de zorg, teveel regelgeving en een farmaceutische industrie waar het alleen om het geld draait. Wat moeten we daaraan doen? Budgets direct aan gemeenten verstrekken, dat scheelt overhead. Stoppen met tijdschrijven zodat de zorgverlener weer plezier krijgt in het werk. Simpele testen ontwikkelen om sneller een diagnose te stellen. Bewustwording van de patiënt en meer kennis beschikbaar maken op internet. Het is tijd voor verandering in de zorg: Arabische lente voor patiënten én zorgverleners.

Samenwerken en loslaten (Maria Menger): We leven in een tijd dat mensen op zoek zijn naar meer zingeving. Mensen zoeken elkaar op in kleinere initiatieven en de technologie ondersteunt dat. Hoe kun je schakelen van oud naar nieuw? Bijvoorbeeld door je eigen inzichten los te laten en te vertrouwen op dat wat er ‘nieuw’ is. Persoonlijk contact is essentieel. Zo ook persoonlijk leiderschap en reflecteren. Jonge mensen laten meepraten en meebeslissen. Een revolutie van generaties en die écht met elkaar moeten samenwerken.

Hoe herken je talent? (Asha Lalai): Dat kan door bijvoorbeeld te doen, te experimenteren, zelfonderzoek of te horen van anderen. Ieder tijdperk zoekt zijn eigen talenten. We moeten meer respect krijgen voor talent, en je moet je eigen talent(en) omhelzen. Want je kracht is dat je weet wat je kunt!

Leiderschap (Gerard van Vliet): Leiderschap verandert van autoritair naar authenticiteit. De nieuwe leider moet kunnen motiveren, meeslepen. De opgave aan de leider is te leren en te luisteren en reflecteren. Om mensen te raken en te inspireren op basis van echte drijfveren. Zo creëer je draagvlak: en daar gaat het om.

Wie wint de Change Award? 

changeaward - met uitreiking

Mud Jeans, Cup Engineering en Techcomlight streden met hun dynamische presentaties om de felbegeerde award. Iedereen stemde mee en de stemvliegtuigjes vlogen om je oren op weg naar de stembus. De jury liet de aanwezigen niet lang in spanning. Onder daverend applaus roept NCD- voorzitter Ron Steenkuijl Mud Jeans uit tot winnaar. “Mud Jeans laat zien dat ook in de traditionele keten van de kledingindustrie wezenlijke vernieuwingen zijn in te passen, die een actieve bijdrage leveren aan een meer leefbare wereld.”  Wil je meer weten ….

boek leiderschap 2020Leiderschap 2020

CHANGE in Business vraagt om een ander soort leiderschap. Gerard van Vliet overhandigt de eerste exemplaren van zijn nieuwste boek Leiderschap 2020″. Dit boek geeft inzicht in het fenomeen Leiderschap en de ontwikkelingen van leiderschap, maar bovenal wat leiderschap in deze tijd vraagt!  Het is geen gewoon boek, maar een persoonlijke “WerkBoekMap”  vanuit  Leadership in Progress. Hoe kom je van Command & Control naar Chance & Change! Waarbij iedereen wordt uitgenodigd tot meedenken en meedoen door eigen aanvullingen te maken. Alle eventdeelnemers krijgen de “WerkBoekMap” Leiderschap 2020 gratis mee naar huis. Mits ….. de deelnemers er ook wat mee gaan Doen!   Ben je geïnteresseerd, kijk dan ook op de website Leiderschap 2020.

We DOEN het SAMEN !

Bij CHANGE in Business draait het om bewust en positief zaken doen, waarbij we ‘kruisbestuiving’ een nieuwe ondernemende dimensie geven. Geweldig dat ook dit 2e CHANGE in Business Event zo weer haar vorm kreeg.  Met de ….

  • 13  sprekers die om-niet hun inspirerende bijdrage geleverd hebben aan de sprekerscarrousel.
  • 6  moderators van de Change-Circles die spontaan JA hebben gezegd om de thema’s  ’s middags te begeleiden.
  • 13 Studenten van de Hogeschool Rotterdam die zelf  het initiatief namen om een enthousiaste bijdrage  aan alle onderdelen van de dag te leveren, inclusief het verslag.
  • majafotograaf, Remmelt Staal, die bijgaande sfeer- fotorapportage heeft gemaakt.   Klik hier voor het fotoverslag. 
  • kunstenares, Maja Boot, die op creatieve wijze tijdens het event de boodschap van CHANGE en VERTROUWEN op alle wanden heeft weten weer te geven.
  • cateraar TRUST. Door zelf vol vertrouwen het cateringavontuur met CHANGE in Business aan te gaan en de deelnemers deze dag ‘boven verwachting’ te verwennen maar zelf te laten bepalen hoeveel ze betalen.
  • locatie eigenaar van winkelcentrum Leidschenhage die ruimhartig, zonder mitsen en maren,  deze locatie beschikbaar heeft gesteld voor dit event.
  • doorzetters, Marrigje Mesker, Fenny Bruins en Gerard van Vliet die het initiatief achter de schermen samen getrokken hebben.
  • bloggers, die het hele  jaar door met hun uiteenlopende en inspirerende bijdrage anderen tot CHANGE aanzetten.

-.-.-.-.-.- 

Met dank aan:    

Remmelt Staal (fotograaf) Mail
Maja Boot  (kunstenares)