Bij het Change in Business evenement in december 2013 werd de catering verzorgd door de mensen van Trust. Hierdoor bracht ik een bezoek aan hun restaurant aan de Albert Cuypstraat in Amsterdam. In een gesprek met Hugo en Joyce, de twee intiatiefnemers van Trust, kwamen de thema’s van Change in Business – vertrouwen en aandacht – mooi bij elkaar.

De mensen bij Trust werken met de principes van ‘Een Cursus in Wonderen’.Het motto daarvan is:

Peace of mind, extending love and joy all the time.

Doelstelling bij Trust is om aan jezelf werken, winst in jezelf maken. Geld is het gevolg daarvan. ‘Follow your heart and the money will find you‘.

Trust is een gemeenschap. De basis is gelijkwaardigheid. De organisatie is opgebouwd uit cirkels: keuken, hygiene, financiën, werkschema’s, eenheidsbewustzijn. De kunst is om in de cirkel van je vakgebied te blijven en overlap tussen de cirkels uit te werken. Wekelijks komen de grondleggers van Trust bij elkaar voor overleg.

Trust startte op 22 september 2013 met zeven personen. Vier maanden later zijn er acht vrijwilligers (inclusief professionele koks) bij gekomen. Het personeel wordt geleerd andere mensen alleen plezier te doen wanneer dat goed voelt. Op momenten dat het moeite hebt met je innerlijke proces, heeft dat voorrang. Het personeel leert ook uit het eigen gelijk stappen en weer te vertrouwen, ook op de capaciteiten van de ander.

De mensen bij Trust werken met Innerlijk Leiderschap: vanuit een open hart leven en werken in plaats van op zoek te zijn naar waardering en erkenning. Innerlijke behoeftes vervullen heelt de mens. Mind healing noemen ze dat. Bijzonder, want het gevoel van de medewerker gaat vóór de behoefte van de klant. Zo kan het zijn dat het restaurant vol zit met mensen maar dat het goede gevoel in de keuken ontbreekt. Dan wordt er een korte pauze ingelast waarin het personeel met elkaar in gesprek gaat en de klanten in restaurant even geduld mogen hebben.

Even een realiteitscheck: betekent deze aanpak automatisch dat er biologische producten worden gebruikt? Deels wel en deels niet, dit heeft te maken met het betaalbaar houden van de geboden producten. Bij Trust wordt het belangrijk gevonden dat mensen die het eten bereiden dat doen met ‘gezonde gedachten’. ‘We cook with healthy thoughts’. Op die manier kan je jezelf ook heel maken.

Opmerkelijk is dat Trust geen gebruik maakt van marketing, alhoewel het bedrijf wel te vinden is op Facebook. Beslissingen worden getest in een soort energetische familieopstelling. Weten-Voelen-Doen; dat is de manier waarop besluitvorming tot stand komt.

Voor mij was dit gesprek een prachtig voorbeeld hoe vanuit vertrouwen en aandacht een mooi bedrijf is ontstaan, waar klanten zelf mogen beslissen wat ze geven voor het geboden voedsel en de service. Een bedrijf waar mensen graag werken vanuit Innerlijk Leiderschap en gasten zich gekoesterd voelen. Daar word ik nou blij van.

Trust leads to joy’.