Met het thema AANDACHT in de spotlights blikken we met de genomineerden voor de CHANGE in Business Award van vorig jaar terug op de afgelopen periode. Dit keer met Bert van Son van Mud Jeans

Mud Jeans won vorig jaar de CHANGE in Business Award 2013 en is bekend van het concept Lease A Jeans. Een nieuwe manier van consumeren, waarbij gebruik van kleding belangrijker is dan bezit. De jeans kunnen worden gekocht of geleased en worden weer ingeleverd tegen een ‘statiegeldbedrag’ om ze vervolgens weer te recyclen tot nieuwe fashion producten. Hierdoor vermindert afval, de consumptie van water en grondstoffen.

In gesprek met initiatiefnemer Bert van Son:

Realiseren
Tussen droom en realiteit ligt nog een wereld van verschil. Als je nu terugkijkt op de afgelopen periode. Waar hebben jullie de aandacht op gericht met Mud Jeans?

Bert: “Onze focus heeft vooral gelegen op de buitenwereld. Zo hebben we gezorgd dat we veel media aandacht hebben gekregen en hebben die media-aandacht ook vast weten te houden. Sterker nog, de media kwam als bijen op honing op ons verhaal af. Dat leidde ook tot veel ‘podia-verzoeken’ om het verhaal van Mud Jeans te vertellen met veel hartverwarmende reacties.
Wat we achteraf gezien goed hebben gedaan is dat we een PR-bureau in de arm hebben genomen die bij al die media-aandacht vooral hebben gelet op de juistheid van de informatie. Want voor je het weet krijg je allerlei indianenverhalen die geen recht doen aan waar Mud Jeans voor staat.

En hoewel de aandacht vooral lag op het leaseconcept, heeft de ervaring van het afgelopen jaar ons geleerd dat het leaseconcept als te ingewikkeld wordt ervaren en administratief voor ons behoorlijk arbeidsintensief. Het concept inleveren van je jeans voor een restbedrag en dat besteden voor een nieuwe slaat goed aan. Nu al ruilt 70% van onze klanten hun oude jeans in voor een nieuwe met bijbetaling.

Uitdagingen
Wat heb je nodig aan aandacht bij de doorontwikkeling en doorgroei van Mud Jeans?

Bert: “Menig ondernemer zou jaloers zijn op al die media aandacht en het aantal hits die we hebben op onze site. Maar we moeten niet vergeten dat we ook spijkerbroeken moeten verkopen. NU loopt er een kickstarter, zeg maar een vorm van crowdfunding, dat we met de mensen die geloven in ons verhaal een bedrag van € 30.000,= weten te genereren op uiterlijk 30 november a.s. Wat mensen daarvoor moeten doen is bij ons een jeans bestellen. Het zou geweldig zijn als de lezers van deze nieuwsbrief ons daarbij willen helpen of deze actie verder willen verspreiden via social media.

Verder zijn we het concept en de merknaam MUD JEANS in licentie aan het uitrollen. Scandinavië gaat nu als eerste hiermee van start. En we zijn aan het verkennen of we techniek die we hanteren ook in licentie kunnen aanbieden. De State of New York heeft inmiddels interesse getoond.

We willen ons assortiment uitbreiden, met name voor dames. Daarbij hebben we funds nodig om jeans van Mud Jeans uit te kunnen rollen in winkels. Want wat blijkt? Vrouwen willen toch nog het liefst hun jeans passen in een ‘gewone winkel’.

En …. we hebben investeerders nodig die passen bij ons concept om Mud Jeans verder te laten groeien. Stichting Doen help ons bijvoorbeeld door geld te lenen tegen gunstige voorwaarden en stelt hun netwerk voor ons open. En we zijn ‘uitverkorene’ voor het Investment Ready Programma voor ondernemers die op doorbreken staan en die gekoppeld worden aan investeerders ‘op een andere manier’.


Kruisbestuiving
CHANGE in Business staat ook voor kruisbestuiving. Kun je ons iets vertellen over welke nieuwe contacten of zienswijzen, die buiten de bestaande kaders vallen, bijdragen aan het succes.

Bert: Door de vele media aandacht en om als spreker op te treden heb ik allerlei interessante mensen ontmoet, waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben of mee in contact zou zijn gekomen.
En wat ik een bijzonder initiatief vind is dat we met acht Nederlandse bedrijven een cluster hebben gevormd om de Duitse markt te veroveren. Dat doen we aan de hand van het PIB programma (Partners for International Business) van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit is geen subsidie, maar het ministerie zet voor ons “economische diplomatie” in om handels- en investeringsbelemmeringen weg te nemen vanuit een afgestemde strategie.
En wij mogen als een van de eerste bedrijven in Europa het B-Corp label voeren, zoals dat al jaren in America wordt gehanteerd. Ik vermoed dat dat ook voor de nodige kruisbestuiving gaat zorgen.

Delen
Welk inzicht wil je delen met de lezers van deze nieuwsbrief om van te leren?

Bert:  Door al die media aandacht is de aandacht voor het on-line behapbaar houden van de leasestructuur en volume in de verkoop van mud-jeans te realiseren wat in de verdrukking gekomen. Daar gaan we in 2015 dus onze aandacht op richten door een kloppend evenwicht te realiseren tussen wat zich ‘buiten’ afspeelt en het bewaken van de ‘eigen focuspunten’ zodat je op beide fronten stappen maakt. Ik denk dat dit voor veel ondernemers geldt.

CHANGE in Business Award
Welke betekenis heeft deze award voor jou gehad?
Bert: in al die media aandacht is de CHANGE in Business-award een van de steentje die daaraan heeft bijgedragen. En het heeft me naast nieuwe contacten een zeer inspirerende dag opgeleverd!

Wil je meer weten of lezen over Mud Jeans kijk dan op de website:
www.mudjeans.eu