Janneke Hadders is een vrouw die durft te ondernemen. Met haar hightech bedrijf Dacom Farm Intelligence heeft Hadders een missie: telers en de agribusiness over de hele wereld van datagedreven adviesdiensten te voorzien.

Janneke Hadders geldt inmiddels al jaren als één van de meest inspirerende tech-vrouwen van Nederland. Hadders is de eigenaar en directeur van Dacom. Het innovatieve hightech bedrijf uit Emmen is gespecialiseerd in hardware, software en online adviesdiensten voor boeren en multinationals in de voedingsmiddelenindustrie. Dacom is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met duizenden klanten over de hele wereld, waaronder grote multinationals zoals Pepsico en McCain. Het bedrijf staat bekend om de innovatiedrift. Het bedrijf behaalde de eerste positie in de SME Innovation Top 100 van 2011.

Het Dacom-systeem biedt telers en de agro-industrie praktische oplossingen voor winstgevende en duurzame landbouw. Door sensortechnologie, internet en wetenschappelijke kennis te combineren, kunnen telers hun productieproces gedurende het groeiseizoen voortdurend volgen en afstellen. Dit moet leiden tot maximale opbrengst die haalbaar is door het economisch verantwoorde gebruik van agri-inputs zoals chemicaliën, water en voedingsstoffen.

De kunst van data interpreteren

Volgens Dacom-directeur Janneke Hadders is het verzamelen van data essentieel om de agrarische productie te optimaliseren. ‘Tegelijkertijd zijn die data niet meer dan een hulpmiddel. Belangrijker is hoe je die gegevens interpreteert en welke actie je vervolgens onderneemt. Met onze data gedreven adviesdiensten ondersteunen wij onze gebruikers.’

Het systeem van Dacom heeft duizenden gebruikers. Het gaat in Nederland om akkerbouwers, vollegrondsgroente- en bollentelers. Hadders: ‘Het zijn telers die hun productie tot in detail in de vingers willen hebben. Ik spreek dan ook liever over vooruitstrevende ondernemers.’

In onderstaande video vertelt Hadders over de noodzaak van tech in de agricultuur.

Janneke Hadders is één van de sprekers op Change in Business. Naast Hadders spreken ook o.a. Ineke Scheffers (Girl Code), Nadja Muller-den Blijker (iThrive) en Emily Jacometti (Flavour Gamification).