Met de opkomst van internet is internationaal zaken doen zo gemakkelijk geworden dat je er bij wijze van spreken je stoel niet meer voor uit hoeft. De noodzaak van scherpe verkoopprijzen om in de markt te blijven, is groot. Logisch dat menig ondernemer op zoek gaat naar alternatieven aan de inkoopkant en daarbij ook over stads-, regio- en zelfs landsgrenzen kijkt.

Ook op landelijk niveau zien we deze trend. Uit de cijfers die het Centraal Bureau voor Statistiek heeft gepubliceerd op 11 november blijkt dat Nederland 7 procent meer aan goederen heeft ingevoerd in het jaar 2012. De voornaamste importlanden zijn Duitsland, België, China, Engeland en Amerika. Wat halen we zoal uit deze landen? Minerale brandstoffen (denk aan olie), machines en vervoermaterieel, voeding en chemie (zoals geneesmiddelen).

handelNL

Een goede buur is beter dan een verre vriend. Op landelijk niveau lijkt dit spreekwoord ook op te gaan. Tijdens business coach sessies met ondernemers stel ik altijd de vraag hoe betrokken ze zijn bij hun eigen stad en regio. Soms levert dat opgetrokken wenkbrauwen op: wat bedoel je met deze vraag?

Het belang van lokaal en regionaal zaken doen, zit in het ondersteunen van je eigen gemeenschap. Een ondernemer in je eigen dorp, stad of regio levert werkgelegenheid op voor mensen en bedrijven in de omgeving. Daarmee worden inkomsten gegenereerd, waardoor kinderen naar school en sport kunnen gaan en boodschappen in de winkel gehaald kunnen worden.

Met een werkloosheidspercentage van 8,3% in het tweede kwartaal van 2013 kan jouw keuze om lokaal of regionaal zaken te doen, net dat belangrijke verschil maken voor één op de tien gezinnen.

Als voorbeeld geef ik mijn eigen dilemma in het kiezen van een drukker voor mijn boek ‘Van crisis naar geluk, zo kom je ontslag, ziekte en scheiding te boven.’ Een lokale drukker maakte een offerte die aanzienlijk hoger lag dan de offerte van een drukkerij uit een andere provincie. Het advies dat ik kreeg, was zelfs om het boek in het buitenland te laten drukken voor een nog lagere prijs. Echter, ik sta voor het stimuleren van ondernemerschap in mijn gemeente en ik vroeg de lokale drukker nog eens met me mee te denken over manieren waarop we samen tot een acceptabele prijs konden komen. Uiteindelijk kwamen we er samen uit door in gesprek te blijven en bewust te kiezen voor elkaar.

Regionale betrokkenheid kan ook je naamsbekendheid vergroten buiten je vestigingsgebied. De lokale drukker uit mijn voorbeeld verzorgt elke maand een gratis magazine met positief nieuws dat huis-aan-huis wordt verspreid in mijn stad. Dat is zijn manier om bij te dragen aan de lokale gemeenschap.

Via dit medium kan ik mijn naamsbekendheid vergroten. Een groot deel van de lokale bevolking werkt namelijk buiten de stad, elders in de regio of in het land. Wanneer ze bekend en tevreden zijn met je lokale bijdrage als ondernemer, zullen ze je eerder aan bevelen bij de bedrijven waar ze werkzaam zijn buiten je regio.

Door jouw keuzes van leveranciers en winkels waar je boodschappen doet, kun je heel eenvoudig positief bijdragen aan je eigen leefomgeving en die van je dorp of stad. Zo blijft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen heel dichtbij.

Bronnen:
Cijfers internationale handel
Werkloosheidcijfers