Kuiken van het blog 'Mag het een onsje 'paradigmashifts' meer zijn?'Het valt niet mee om retailer te zijn in deze tijd. De analyses over hoe slecht het gaat, vliegen om je oren. De rapporten over de toekomst van het winkelen volgen elkaar in rap tempo op. De ene analyse is nog niet gepubliceerd of de volgende komt er al aan. De scenario’s ‘krimpen’ en ‘failliet gaan’ hangen als een donkere wolk boven de winkelgebieden.

Er is een revolutie gaande in de retail: de digitalisering rukt op. Het lijkt wel of de hele wereld zich er op stort. Iedereen die maar iets met winkels van doen heeft, is in opperste staat van paraatheid. Meningen, adviezen, strategieën en  aanpakken worden bij voorkeur in workshops, seminars en andere bijeenkomsten uiteengezet. Het gekke is dat hier dan in de meeste gevallen de retailers zelf erbij ontbreken.

Het zijn ook niet de retailers die de rapporten bestuderen, plotseling een ‘paradigmashift’ krijgen en zien hoe het allemaal anders moet.  Zij hebben namelijk amper tijd om zich te verdiepen in alle lectuur en adviezen. Zij moeten alle zeilen bijzetten om hun hoofd boven water te houden. Overuren maken. Meer doen met minder mensen. Vanuit het paradigma van ‘overleven’.

De rapporten staan vol met adviezen hoe je het als retailer ‘anders zou moeten doen’. Ze zijn geschreven vanuit de luxe en tijd om er over te praten, na te denken en over te schrijven. Dan is het net of de hoogste baas even komt vertellen hoe jij je werk moet gaan doen. Maar daarvoor is de ondernemer geen ondernemer geworden. En het paradigma ‘hoe overleef ik dit’ is dermate stressgevend dat openstaan voor innovaties en creativiteit minder makkelijk is.

Met adviseren dat het tijd wordt dat de retailer verandert, bereik je de retailer niet. Hebben dergelijke adviseurs niets mee gekregen van ’verandermanagement’? Mensen willen en kunnen wel veranderen, maar ze kunnen niet veranderd worden. Om te kunnen veranderen is een goede ‘paradigmashift’ nodig. Je moet in staat zijn de werkelijkheid op een geheel andere wijze te zien. Want verteld krijgen dat het anders moet, is nog geen garantie dat je het hebt gehoord, begrepen of geaccepteerd en zeker niet dat je het al hebt gedaan.

In het adviseren worden nu een paar stappen overgeslagen. Het is niet de retailer die van paradigma moet veranderen maar de adviseur.  Dus mag het een onsje ‘paradigmashifts’ meer zijn voor de adviseurs? Dan komt het misschien toch nog goed met die verandering.