Wijlen ZKH Prins Claus heeft de stropdas 15 jaar geleden (op 9 december 1998 om precies te zijn) tijdens een toespraak vergeleken met een slang die om zijn hals gedraaid is, waarna hij zijn eigen das losmaakte en demonstratief op de grond gooide. Dit was de aanleiding voor de grootste stropdassenfabrikant van Europa om haar business eens kritisch onder de loep te nemen, hetgeen een innovatief veranderingsproces in gang zette. Vandaag de dag is Micro Fashion uit Rotterdam nog steeds een marktleider. Niet meer alleen op het gebied van stropdassen, maar voor alle herenaccessoires en inmiddels ook van overhemden en shirts voor mannen. Micro Fashion zet haar producten in de markt onder de merknamen Profuomo en Michaelis en als private label voor onder meer de Bijenkorf en bekende mode merken.

De verandering is niet vanzelf gekomen. Ik heb Micro mogen leren kennen in een tijd dat het roer wel om moest. Ik had van meet af aan een goede klik met het management van Micro. Mijn gedachtengoed van ketenintegratie middels EDI bleek een goed antwoord te zijn op de uitdagingen waar Micro voor stond. Micro had het lef om de structuur van het familiebedrijf om te gooien, hetgeen er uiteindelijk toe leidde dat ook de cultuur om moest. Het oude denken van zoveel mogelijk producten bij de retailklanten naar binnen schuiven is verlegd naar een cultuur van meedenken met de retailklant en ook bereid zijn om het risico over de handel te delen of zelfs geheel over te nemen. Achteraf blijkt dat de demonstratieve actie van Prins Claus om de stropdas te verbannen de aanleiding was van een veranderingsproces, dat de gehele fashionmarkt moet ondergaan, maar dan vanwege de later in gang gezette economische recessie. Onlangs een discussie op de LinkedIn groep Retail Industry Professionals met als titel A New Way To Retail? Of de shop-in-shops van Disney in de departement stores van JC Penny in de VS vernieuwend zijn. Micro is er inmiddels al succesvol mee.

Major Change

Micro Fashion groeit ook nu nog goed door, omdat ze denkt in oplossingen voor haar klanten. Micro ontzorgt de retailer en biedt hem gegarandeerd rendement. Micro levert haar goederen steeds vaker in consignatie, ook wel consignment genoemd. Dat wil zeggen dat de retailer pas voor de goederen betaalt als hij de goederen daadwerkelijk verkocht heeft. Dat heeft als voordeel dat Micro niet beperkt wordt door het krimpende inkoopbudget van de retailers. Het grote voordeel voor de retailer is dat deze beduidend minder hoeft te investeren in voorraden. De voorraden staan bij hem niet op de balans; dat maakt het retailen minder risicovol. En het is goed voor Micro want de omzet wordt gedeeld, tegen een betere marge voor Micro dan voorheen. Verder bieden we de retailer een gegarandeerde marge; of de producten nu tegen de volle prijs worden verkocht of in de uitverkoop. Daar moet wel wat tegenover staan. Micreo verkrijgt daarvoor bijvoorbeeld exclusiviteit. Bij menig grote departement store in binnen- en buitenland, verzorgt Micro nu alle herenaccessoires waardoor Micro een significantie omzetgroei heeft gerealiseerd. Micro verkoopt mode maar lost zodoende ook een business probleem op. Namelijk de mogelijkheid om met een lager werkkapitaal een hogere omzet te realiseren. Het is een business model dat in deze tijd goed werkt. Een mooie manier om samen te groeien. Micro Fashion heeft zodoende bewust een ‘major change’ ondergaan van voorheen producten schuiven naar nu meedenken en meedoen met de retailer op zijn winkelvloer.

De afnemers die de producten in consignatie hebben, geven aan Micro op hoeveel er nog liggen en welke artikelen verkocht zijn tegen welke prijs. Op basis van die gegevens vindt de herbevoorrading alsmede de financiële verrekening tussen Micro en de retailers plaats. Om de risico’s en het beheer van de consignatievoorraden op afstand te kunnen managen stelt Micro Fashion als randvoorwaarde dat zo een klant is aangesloten op Micro’s IT-systeem middels Electronic Data Interchange, afgekort als EDI. Als Micro goederen stuurt, wordt de productdata met barcode- en prijsinformatie vooraf aangeleverd en gaat er een digitale pakbon mee. De goederen worden bij de retailer automatisch digitaal ingeboekt. Vervolgens kan Micro zien wat er via de kassa van die retailers wordt verkocht. Micro weet dus precies wat er zou moeten liggen. Is er een verschil, dan zou dat kunnen duiden op derving. Dat cijfer kun je vergelijken met cijfers uit de branche, zodat je kunt zien of het dervingspercentage normaal is of dat er iets bijzonders aan de hand is. En is het tijd om te inventariseren, dan gaan we letterlijk tellen. We hebben een extern bureau met medewerkers die op locatie de voorraden tellen en controleren of de handel er ter plekke goed bij ligt.

Major Change Fashion 2

EDI is een cruciale randvoorwaarde om ook business modellen als consignment en VMI (Vendor Managed Inventory) te kunnen managen. Micro Fashion heeft het gehele EDI verkeer optimaal ingeregeld en kan zodoende elke uitdaging tot data integratie met om het even welke retailklant in binnen- of buitenland met een gerust hart aangaan. De beschreven change in business biedt Micro Fashion een USP waarmee ze ook in deze tijd hard door kan groeien. Een uitdaging waar menig fashionmerk nog haar weg in moet zien te vinden.