Wijlen ZKH Prins Claus heeft de stropdas 15 jaar geleden (op 9 december 1998 om precies te zijn) tijdens een toespraak vergeleken met een slang die om zijn hals gedraaid is, waarna hij zijn eigen das losmaakte en demonstratief op de grond gooide. Dit was de aanleiding voor de grootste stropdassenfabrikant van Europa om haar business eens kritisch onder de loep te nemen, hetgeen een innovatief veranderingsproces in gang zette. Vandaag de dag is Micro Fashion uit Rotterdam nog steeds een marktleider. Niet meer alleen op het gebied van stropdassen, maar voor alle herenaccessoires en inmiddels ook van overhemden en shirts voor mannen.

De verandering is niet vanzelf gekomen. Ik heb Micro mogen leren kennen in een tijd dat het roer wel om moest. Ze hadden het lef om de structuur van het familiebedrijf om te gooien, hetgeen er uiteindelijk toe leidde dat ook de cultuur om moest. Het oude denken van zoveel mogelijk producten bij de retailklanten naar binnen schuiven is verlegd naar een cultuur van meedenken met de retailklant en ook bereid zijn om het risico over de handel te delen of zelfs geheel over te nemen.

Achteraf blijkt dat de demonstratieve actie van Prins Claus om de stropdas te verbannen de aanleiding was van een veranderingsproces, dat de gehele fashionmarkt moet ondergaan, maar dan vanwege de later in gang gezette economische recessie. Van de week een levendige discussie op de LinkedIn groep Retail Industry Professionals met als titel A New Way To Retail? Of de shop-in-shops van Disney in de departement stores van JC Penny in de VS vernieuwend zijn. Micro is er inmiddels al succesvol mee.

 

Major Change

 

Een business model dat werkt
Het is een business model dat in deze tijd goed werkt en een mooie manier om samen te groeien. Micro Fashion heeft zodoende bewust een ‘major change’ ondergaan van voorheen producten schuiven naar nu meedenken en meedoen met de retailer op zijn winkelvloer.
Voorwaarde is wel dat de klant is aangesloten op het Micro’s IT-systeem middels Electronic Data Interchange, afgekort als EDI om ook business modellen te kunnen managen als consignment en VMI (Vendor Managed Inventory). De beschreven change in business biedt Micro Fashion een USP waarmee ze ook in deze tijd hard door kan groeien. Een uitdaging waar menig fashionmerk nog haar weg in moet zien te vinden.

Klik hier voor het volledige artikel.