CHANGE in Business 2015 staat in het teken van ‘Ziel & Zakelijkheid’. Dit thema is voor het CHANGE in Business event van december 2015 gekozen. Nu hoor je wel, dat door in iemands ogen te kijken, je in de ziel van iemand kijkt. Ofwel anders gezegd, de ogen zijn de spiegels van iemand z’n ziel.

Bijeenkomst
In maart van dit jaar zijn de provinciale verkiezingen gehouden. We zijn overgoten met informatie, nieuws en wervende teksten om vooral te komen stemmen. Maar ook zijn de nodige politieke bijeenkomsten georganiseerd met politieke zwaargewichten en aansprekende onderwerpen. Zo gezegd waren het interessante verkiezingen deze keer. Dat zeker.

Een van de uitnodigingen betrof een politieke bijeenkomst georganiseerd in combinatie met een bedrijfsbezoek. Thema en tijdstip waren zodanig dat het aantal personen dat was te verwachten, beperkt bleef. Kortom een ideale gelegenheid voor mij om eens goed kennis te maken met de provinciale en zelfs een landelijk politicus. Er was tijd en gelegenheid om iedereen persoonlijk de hand te schudden. Dat gebeurde ook, maar de lijsttrekker keek niemand aan. Hij keek naar handen. Niet in de ogen van de mensen, die de moeite hadden genomen om naar de bijeenkomst te komen.

Je kan hier allerlei beschouwingen op loslaten, maar dat ga ik niet doen. Psychologie van de koude grond zou dat worden. Bij mij bleef achter, dat er schijnbaar geen interesse bij hem opkwam om contact te maken, terwijl ik de kiezer was en in zakelijke termen gezien “de klant”.

Daarna
Komt zoiets nu vaak voor zal je zeggen? Of overkomt het alleen mij (dat zou ook nog kunnen)? Ik heb in de afgelopen maanden na de verkiezingen hier eens bewust op getest. Nou, het komt veel, veel vaker voor dan je denkt. Door haast, verlegenheid, of gebrek aan belangstelling, kijkt iemand je eerder niet dan wel in de ogen. Het maakt niet uit of het de eerste kennismaking is. Als het je overkomt en je ervaart deze “flits”, wat zou je er van vinden?

Business
In zakelijke omstandigheden is het denk ik nodig om tenminste een keer in de ziel van de persoon aan de andere kant van de tafel te kijken. Zakelijke dienstverlening of hardware, koper of verkoper, je wil weten of de ziel ook vindt, dat de transactie tot stand moet komen. Wat vindt jij?