Dinsdag 15 maart vond het 4e CHANGE in Business event plaats in het Muziekcentrum van de Omroep. Op de agenda: Poen & Passie!

Het CHANGE event staat bekend om zijn verrassingen die je even uit je comfortzone halen en je los maken van de dagelijkse gang van zaken. Zo ook dit jaar. Kaouthar Darmoni liet de deelnemers het hoofd en hart verbinden door middel van een workshop belly dance. Kaouthar wist met haar bewegingen de link naar de dagelijkse strubbelingen in verantwoord leiderschap uiterst scherp te benadrukken. Voel jij je goed bij de keuzes die je maakt? Luister jij echt naar je lichaam? De deelnemers gingen de uitdaging aan.

Bas Westerweel was de ‘dirigent’ van de dag en begeleidde de deelnemers na de ‘warming-up’ naar het volgende onderdeel: inspiratie opdoen bij ondernemers die hen voorgingen in het omzetten van Passie naar Poen. Tijdens de 3 rondes van de carrousel kozen de deelnemers zelf bij wie ze plaatsnamen.

Highlights van de ochtend

Mathijs Koper maakte samen met zijn luisteraars de transitie van Corporate Social Responsibility naar Corporate Social Entrepreneurship. Hij liet de deelnemers nadenken over het inzetten van hun kwaliteiten en expertise om zo problemen op te lossen. Dat resulteerde in een mooi lijstje beloftes, aan henzelf en aan de maatschappij.

Opmerkelijk in de sessie van Omar Munie was vooral dat waar hij naar streeft: de productie in eigen hand houden doordat zijn producten geheel uit Nederland komen, en anderen een kans geven door met zijn Dreamfactory mensen te begeleiden met afstand tot de arbeidsmarkt. Producten met een verhaal dus.

IMG_0458Organisatiepsycholoog Maria Menger ging aan de slag met het verbeteren van relaties. De deelnemers kregen verschillende oefeningen en konden gelijk met elkaar sparren.

Directeur van het Metropole Orkest, Marc Altink gaf een uniek kijkje achter de schermen van zijn orkest. ‘Vrijwel elke Nederlander hoort elke dag het Metropole Orkest zonder zich daar bewust van te zijn’. Maar hoe houd je zo’n orkest draaiende na al die jaren?

Kasper Klaarenbeek voorzag de deelnemers van een handjevol tips om MerkWaardiger te zijn. Een aantal van zijn tips:

  • Stop met jokken.
  • Wees diegene die vragen stelt i.p.v. degene die alleen maar de antwoorden geeft.
  • Zorg voor weirdos in je team die anders denken.

Hij sloot zijn sessie af met een vraag: Wat ga jij anders doen na vandaag?

Stef van Dongen wil de wereld beter maken met zijn oplossingen. Dat doet hij met zijn bedrijf Enviu. Tijdens zijn sessie vertelde hij zijn groep hoe je deze oplossingen winstgevend kunt maken. Dat deed hij aan de hand van zijn ervaringen met het opzetten van zijn, inmiddels 11, sociale ondernemingen.

Gina de Groote leeft al jaren haar droom: mensen samen brengen. Maar dat lukte niet zomaar. Tijdens het CHANGE event gaf ze de ins en outs over het opzetten van haar blad, en het creëren van een community en beweging.

Het middagprogramma

Het plenaire middagprogramma werd ingevuld door PR-man Jan-Willem Wits en neuroloog Cees Jansen. Twee totaal verschillende verhalen maar beiden onlosmakelijk verbonden met Poen & Passie.

Jan-Willem was de man die het voor elkaar kreeg om met Straatnieuws de Paus te mogen interviewen. Een bijzondere gebeurtenis met een gigantische impact. Jan-Willem liet op unieke wijze de lessen zien die men uit het leiderschap van Paus Franciscus kan halen en verraste de deelnemers met de details van het interview in Rome. Een krachtig verhaal over oude waarden in nieuw jasje, met een simpele boodschap: compassie. Maar ook over zingeving van je bedrijf en waarde creatie in de praktijk. Met een interview van 45 minuten wist de Paus het leven van daklozen wereldwijd in een ander daglicht te zetten. Aan het einde van de presentatie vroegen de deelnemers Jan Willem wat hij er zelf van heeft opgestoken. ‘Wees jezelf, wees authentiek. Het komt van binnen. Je kunt er van leren maar je kunt authentiek zijn niet leren. Het klopt allemaal bij de paus. Dat is echt geen PR.’

Toen was het de beurt aan Cees Jansen die, zonder medische taal te gebruiken, de deelnemers een tour door het brein gaf. Met zijn droge humor liet hij de aanwezigen in de zaal zien én voelen wat muziek met je hersenen doet. Met verschillende, voor sommigen enkele nostalgische, fragmenten demonstreerde hij de wetenschap achter ritmische muziek, hoe het tempo je stemming beïnvloed en waarom we iets mooi vinden of er een herinnering bij hebben.

Performer Rob Janszen sloot de middag op muzikale wijze af.

IMG_0854_1In de middag was het natuurlijk ook tijd om de winnaar van de CHANGE Award 2015 te kiezen. De drie genomineerden gaven elk een krachtige presentatie en daarna was het aan het publiek en de jury om een winnaar te kiezen. Urban Popup ging met de Award der Awards naar huis. Het bericht over de spannende strijd lees je hier.

Voor het volgende CHANGE event gaan we aan de slag met het thema ENERGIE. Wat geeft jou energie? Zijn er onderwerpen rondom dit thema die volgens jou echt niet mogen missen? Geef deze dan door via marrigjemesker@ncd.nl

Bekijk hier de foto’s van het event