Een paar maanden geleden stapte ik in het Change in Business initiatief. ‘Waarom stop je daar je tijd in’, vroegen een aantal mensen mij. Help!, dacht ik. Nu moet ik concreet antwoord geven, maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik ben ingestapt. Alleen dat het me enorm prikkelt om mee te doen, zonder helder te hebben wat het doel is. Ja, een beweging op gang brengen voor positief en bewust zakendoen. Lekker vaag! Maar wel prikkelend! Mijn persoonlijke verhaal tot zover …. en verder…..

Uit de startblokken
Om je tijd als ondernemer voor een dergelijk initiatief als Change in Business vrij te maken is al een behoorlijke stap. En als je dan ook nog zo iemand bent als ik die zich concrete doelen stelt en resultaatgericht te werk gaat moet je wel een heel grote stap nemen. Toch zette ik die stap.

De ingrediënten bij aanvang
Naast positief en bewust zakendoen, hadden we bij aanvang van het project een datum, 12-12-12, waarop er iets moet gebeuren: een congres en een Award, maar dan anders. We hadden een team van 10 mensen die er ook zin in hadden. Er was een honk waar vandaan we het project konden bouwen. Kortom, voldoende ingrediënten dus om er een heerlijke maaltijd van te gaan maken!

In de spiegel kijken
In het begin hebben we veel tijd besteed aan wat er allemaal in de steigers gezet moest worden. Dat gaat nogal organisch in ons team en voor mijn gevoel schoot dat niet heel erg op. Best frustrerend, als je sneller gewend bent te werken en met meer structuur. Vaak heb ik mezelf in de spiegel bekeken en gedacht, ben ik die top-kok, die in staat is om alle pannen op het vuur te houden zonder dat er iets aanbrandt? Tijdens mijn fietstocht deze zomer, langs Le Canal di Midi, nam ik het besluit om Change in Business ook maar eens te zien als een tocht waarvan ik niet wist waar het op uitkomt. De reis belangrijker als het doel … een ander perspectief.

Vlam in de pan!
Bij terugkomst van de vakantie bleek het team gehalveerd en er was ook geen honk meer. Zo snel kunnen dingen dus veranderen! Wie A zegt moet B DOEN is makkelijker gezegd dan gedaan, zo bleek voor een aantal teamleden. Tegelijkertijd gaf deze situatie ook de dynamiek die exact nodig was … DOORZETTEN nou! In korte tijd wisten we begin september voor het eerst naar ‘buiten’ te gaan. De website, de sociale media kanalen en de community werden gelanceerd in het bijzijn van een paar vertrouwelingen van het eerste uur. Inmiddels zijn er twee Change Circles geweest en zijn er volop gesprekken gaande in de Linkedin Community die gestaag groeit. Langzaam begint er een cloud te ontstaan die met ons meedenkt en meedoet. Wow, van die diversiteit en interactie krijg ik echt energie!

Het koken kan beginnen
Vorige week namen we een belangrijk besluit. De belangrijkste ingrediënten voor 12-12-12 zijn nu bepaald. De samenstelling en de bereiding zijn nu onze volgende stappen. Vanaf aanstaande woensdag zitten we op onze broedplaats bij het NCD. Op grote vellen12-12-12 Change in Business papier aan de muur zullen we het ontwerp voor 12-12-12 verder concretiseren. De centrale vraag die we willen beantwoorden is: hoe gaan we in 8 uur tijd 2000 manjaar aan kennis op 12-12-12 mobiliseren tot positief en bewust zakendoen?

Visualiseren
Dan toch nog even iets over doelen stellen. Mijn doel is: Change in Business op 12-12-12 is een groot succes. Je doelen visualiseren is makkelijk en prettig. Graag deel ik de visualisaties van 12-12-12 via dit blog. Toen ik eenmaal het eerste beeld had ge-creëert, voelde ik steeds sterker wordende sensatie. Dit gaat lukken!

Wie kan ons helpen om van 12-12-12 een spetterend evenement te maken?