Het nieuws van het economisch front over de afgelopen maand is helaas niet positief. Er zijn 700 faillissementen in Nederland over de maand april te melden. Dat is nog zonder de 200 eenmanszaken die eveneens failliet zijn gegaan. Los van het feitelijke getal is het aantal een stijging in plaats van een daling als graadmeter voor het einde van de crisis. In Nederland doen we het gelukkig wat beter dan Europa qua betalingsgedrag. In Europa blijft meer dan 3% van de rekeningen onbetaald op dit moment, voor de lieve som van 360 miljard euro. Kortom, de geluiden over herstel en groei kan ik nog niet matchen met m’n gevoel daarover.

Dat gevoel zal wel breder leven. De term  „verdienmodel” komt als trend op. Er zijn diverse bijeenkomsten de komende tijd (of al geweest) over de toekomst van Nederland en waar wij ons geld mee gaan verdienen.  De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid heeft er een rapport over geschreven met als titel „Naar een lerende economie”. E-commerce in de toekomst is uitgebreid onderzocht door thuiswinkel.org c.s. met als thema shopping 2020. Er is onderhand veel informatie voorhanden of op te pikken door naar de verdien-bijeenkomsten te gaan.

Is er al wat over de initiatieven en informatie te oordelen als de realiteit en de cijfers wat anders laten zien? Positief is, dat er veel partijen deelnemen. Het laat wel zien, dat Nederland (enorm) veel instituties kent en overgereguleerd is. Kunnen instituten zich anno 2014 ineens wel aanpassen? Veel van de gerapporteerde aanbevelingen gaan over wat ik infrastructuur noem. Daarbij moet je denken aan aantrekkelijkheid als vestigingsland, gelijk speelveld wat betreft regels, opzetten van een eigen NL-E-platform, de status van het onderwijs etc…etc… Allemaal noodzakelijke „System Change”, en systeemverandering kost veel tijd.

De essentie van het ondernemen in de verdienmodellen zou wat mij betreft meer over het voetlicht mogen komen. Ondernemen is toch vooral durf. Durf om met een aantal mensen over een idee na te denken, dat idee of product op de markt te zetten, daarbij door te zetten, en vooral om te DOEN.  Eigenlijk heel Change In Business.